Percutian Bandung: Riverboarding dan Rafting di Ciwidey

Sungai Ciwidey, di selatan kota Bandung, di Jawa Barat, telah menjadi destinasi kegemaran bagi penduduk sungai Indonesia, ahli Persatuan Papan Sungai Indonesia.

Ciwidey adalah sebuah kawasan di Kabupaten Bandung (daerah sekitar Kota Bandun g), yang terkenal dengan iklim sejuk, kebun strawberry, dan panorama pedesaan yang dipotong oleh sungai Ciwidey. Ciwidey terkenal dengan kawahnya yang dinamakan “Kawah Putih” dengan pasir putihnya yang terhampar seperti salji dan tasik berwarna aqua yang jernih. Tasik kawah terletak di Gunung Patuha pada ketinggian 2,386 meter dari paras laut.

Untuk bermain papan sungai, anda mesti dilengkapi dengan betul. Peralatan anda hendaklah termasuk papan, yang kelihatan hampir seperti papan luncur lebar, tetapi di atasnya anda baring dengan perut anda, menghadap ke bawah untuk menonton aliran sungai yang anda ikuti. Papan juga berfungsi untuk melindungi anda daripada objek yang akan datang. Memandangkan ini adalah sukan yang agak ekstrem, penghuni asrama mesti memakai sut basah seperti penyelam, untuk perlindungan dan untuk memanaskan badan di dalam air, anda juga mesti memakai jaket keselamatan dan pelampung pelindung pada siku dan lutut, topi keledar untuk melindungi kepala anda, dan sirip untuk membantu anda berenang. Untuk mengikuti sukan ini, anda mesti sudah tahu berenang.

Lihat Juga:

Sungai Ciwidey sepanjang 20 km mempunyai arus yang cukup deras, dengan banyak batu besar di tengah sungai, dan air terjun lebar kira-kira 1 meter atau ketinggian lebih sedikit. Hanya mereka yang mempunyai gred lanjutan harus meneroka air terjun ini. Pada musim hujan sungai sering melimpahi sempadannya. Oleh itu, dinasihatkan untuk berakit atau menaiki sungai di Ciwidey pada musim kemarau sahaja.

Orang asrama biasanya pergi dalam kumpulan. Pemimpin membuka laluan kepada ahli lain untuk mengelakkan batu-batu baru. Apabila kumpulan itu belum biasa dengan bahagian sungai, ketua akan berjalan di sepanjang tebing sungai terlebih dahulu untuk memerhatikan keunikan sungai. Keselamatan dan Kehati-hatian adalah yang paling penting.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Melancong ke Ciwidey, Bandung

Tapanuli Utara, Sumatera Utara